Velfærdsstat
Asa Briggs definerer velfærdsstaten ”...som
en stat, hvor organiseret politisk magt og administrative procedurer bevidst
benyttes til at forsøge at ændre på markedskræfternes spil i forhold til, som
minimum:
-At garantere individer og familier en
minimumsindkomst, uanset disse personers evne til og mulighed for at deltage på
arbejdsmarkedet
-At begrænse tab af indkomst ifm. sygdom, alderdom
og arbejdsløshed
-At sikre individet – uanset status eller social klasse – de bedst mulige sociale serviceydelser” (Rostgaard, 2014, s. 23).
-At sikre individet – uanset status eller social klasse – de bedst mulige sociale serviceydelser” (Rostgaard, 2014, s. 23).
Gøsta Esping-Andersen taler om fire
velfærdsstatsmodeller og placerer Danmark sammen med de andre nordiske lande i
den socialdemokratiske model. Denne model er karakteriseret ved universalisme,
som betyder, at alle borgere har de samme rettigheder uanset, hvor mange år de
har været på arbejdsmarkedet, eller om de har indbetalt til en
forsikringsordning. Det betyder også, at det er ganske almindeligt at modtage
disse ydelser, hvorfor stigmatisering ikke præger dette samfund. Et andet
karaktertræk er lighed, da man stræber efter lige rettigheder mellem rig og
fattig, og ikke mindst ligestilling mellem kønnene (Rostgaard, 2014, s. 25-26).
Desuden er individualisme og generøsitet
væsentlige karaktertræk for en velfærdsstat i den socialdemokratiske model.
Hovedparten af alle sociale ydelser afhænger af individet og individets
indkomst, dog er der få undtagelser, hvor ydelsen afhænger af husstandens
indkomst. Generøsitet kan beskrives som gavmildhed og viser sig i samfundet som
serviceydelser af høj kvalitet og at størrelsen på overførselsydelserne minder
om borgerens tidligere indkomst. Det ses eksempelvis i forhold til dagpasning
og ældrepleje, hvor ydelserne er relative billige og endda gratis for
ældreplejen, men samtidig er af en hvis standard (Rostgaard, 2014, s. 26).
Velfærdsydelserne bliver finansieret af
skatterne fra borgerne og forvaltet af staten og kommunerne og dermed står den
relative store offentlige sektor for størstedelen af velfærdsproduktionen, mens
frivillige organisationer ikke fylder meget i det store billede (Rostgaard,
2014, s. 26).
I sundhedssektoren er kvalitet og
kvalitetssikring væsentlige begreber og på baggrund af ”National Strategi for
kvalitetsudvikling i Sundhedsvæsenet – Fælles mål og handleplaner 2002-2006”
opstod Den Danske Kvalitets Model (DDKM) (IKASa, 2014). Tanken med DDKM var, at
der skulle skabes et kvalitetssystem for at sikre dokumentation, kvalitetsudvikling
og akkreditering i det danske sundhedsvæsen (Mainz et al., 2011, s. 28).
Akkreditering i forhold til DDKM betyder, at man beskriver standarder for god
kvalitet, hvilket sikrer fælles grundlag og dermed ens praksis og rutiner.
Formålet med disse akkrediteringsstandarder er, at man løbende skal vurdere, om
man lever op til standarderne og om man har lært af de fejl, der måtte finde
sted, og dermed sker der ligeledes løbende kvalitetsudvikling. Desuden foregår
der ekstern survey, hvor udefrakommende fagfolk besøger institutionen og
ligeledes vurderer, hvorvidt institutionen lever op til
akkrediteringsstandarderne, og dermed kan blive akkrediteret (IKAS, 2014b).
Sundhedsloven
I forlængelse af velfærdsstaten og DDKM er
sundhedsloven også en stor del af vores samfund. I Sundhedslovens formål står
beskrevet i kapitel 1, § 1: ”Sundhedsvæsenet har til formål at fremme
befolkningens sundhed samt at forebygge og behandle sygdom, lidelse og
funktionsbegrænsning for den enkelte” (Retsinformation, 2014). Sundhedsloven
skal ligeledes sikre, at alle brugere i sundhedsvæsenet bliver mødt med respekt
fra sundhedspersonalet og at hvert enkelt menneske bevarer sin integritet og
selvbestemmelse. Desuden sikrer loven, at alle borgere har let og lige adgang
til sundhedsvæsenet, at patienterne modtager en behandling af høj kvalitet med
kort ventetid og at der er en sammenhæng mellem ydelserne. Derudover ønsker man
med sundhedsloven at give borgerne valgfrihed, at gøre information let
tilgængelig og at have et gennemsigtigt sundhedsvæsen (Retsinformation, 2014).
I forhold til vores målgruppe er børn underlagt
forældremyndigheden, hvilket betyder, at det er forældremyndigheden, der
træffer beslutning om behandling på barnets vegne ud fra barnets interesser og
behov. Dog står der beskrevet i sundhedsloven, at barnet uanset alder skal
informeres og inddrages mest muligt i behandlingen. I de tilfælde hvor
forældrene handler mod barnets interesser kan behandlingen gennemføres, hvis
Børn- og Ungeudvalget giver tilladelse til det og dermed uden samtykke fra
forældremyndigheden. Det kræver dog, at sygdommen skal være livstruende eller,
at der er risiko for betydelig og varig funktionsnedsættelse, hvis ikke den
behandles, ligesom risikoen for henholdsvis at behandle og ikke at behandle
skal vurderes (Kristensen, 2014, s. 53-54).
Desuden kan børn under 15 år ikke modsætte sig
forældrenes ret til aktindsigt i hele barnets journal. Forældremyndigheden har
også ret til at beslutte, at barnet ikke må få aktindsigt i egen journal, men
skal i det tilfælde tydeliggøre dette, da der ikke stilles krav om, at
sundhedspersonalet drøfter en anmodning fra barnet om aktindsigt med
forældremyndigheden. Det betyder, at det som udgangspunkt er
sundhedspersonalets vurdering af barnets modenhed og oplysningernes karakter
der afgør, om barnet kan få aktindsigt (Kristensen, 2014, s. 236).
Jürgen Habermas taler netop om systemverdenen
og livsverdenen, hvor systemverdenen indeholder en materiel
produktion/reproduktion, som hovedsageligt finder sted indenfor de økonomiske
og politiske aspekter med penge og magt som fokus. Livsverdenen indbefatter den
subjektive side af samfundet og er en del af den sociale verden, der er
afhængig af kommunikative handlinger. Kultur og sprog er eksempelvis en del af
livsverdenen og dermed er livsverdenen grundlæggende for de handlinger, vi som
menneske foretager os (Andersen, 2011, s. 76-78). Habermas bruger disse
begreber til at analysere det moderne, kapitalistiske samfund og mener, at både
systemet og livsverdenen er nødvendig for at samfundet kan opretholdes og
udvikles. Han mener, at systemet koloniserer livsverdenen i det
senkapitalistiske samfund og dermed, at det er de strategiske/instrumentelle
handlinger der dominerer de kommunikative handlinger. Det betyder, at det er
magt og penge der i højere grad bliver styrende i samfundet, mens det enkelte
menneske oplever menings- og identitetstab ligesom samfundets normer udviskes.
Habermas mener dog, at livsverdenen er vigtigere end systemet, idet de
strategiske/instrumentelle handlinger kræver sprog og kultur og dermed, at
systemet ikke kan fungere uden livsverdenen (Andersen, 2011, s. 78-79).
Habermas’ teori om systemet og livsverdenen er
relevant i forhold til vores problemstilling, fordi den netop inddrager
systemverdenen i forbindelse med blandt andet sundhedsvæsenet og livsverdenen i
form af barnet med nydiagnosticeret diabetes type 1. Barnet og familien ender
netop i mødet mellem deres egne erfaringer, kultur og hverdagsliv på den ene
side og sundhedssystemet, der er styret af økonomi, effektivitet og lovgivning
på den anden side. Familien og ikke mindst sundhedspersonalet skal netop finde
en balance mellem systemverdenen og livsverdenen, hvor barnet bliver behandlet,
men hvor der samtidig tages hensyn til barnets viden, erfaring og hverdag.
Etik i sygeplejen
Som sygeplejerske arbejder man ud fra nogle etiske retningslinjer
og principper. Etik er baseret på den humanistiske tankegang, at alle mennesker
er lige værdige og har ret til selvbestemmelse. Patienten er i centrum. (Schelde
& Lind, 2012)
Sådan forholder det sig dog ikke længere i det danske
sundhedsvæsen. Patienten er
ikke længere i centrum, næstekærlighed og pligtetik er ikke synlige værdier på de danske
sygehuse. Sygeplejerskerne har ikke tid til at yde en omsorgsfuld
sygepleje, fordi den danske velfærdsstat er økonomisk udfordret, og der er ikke
tid til at yde en etik baseret sygepleje, fordi pligtetikken er blevet
erstattet af nytteetikken (Schelde & Lind, 2012).
Ifølge lektor, ph.d. Jacob Birkler, som er formand for Det Etiske
Råd, er parolerne om solidaritet og
idealer om lighed udfordret på radikal vis. Birkler mener, at måden patienterne
og borgerne behandles på, er etisk forkert, fordi sygeplejesker er så hårdt
presset med tid, at de bliver nødsaget til at prioritere tid fremfor etik, når
det kommer til at yde sygepleje til patienter. Det betyder, at nogle patienter
ikke får den sygepleje, som de har behov for (Schelde & Lind, 2012).
At etikken er så stærkt nedprioriteret, skyldes det risikosamfund,
vi lever i.
Den tyske filosof Habermas som er kendt for sin teori om
kommunikativ rationalitet, skelner mellem den målrationelle systemverden (stat
og marked) og livsverdenen (civilsamfundet), som til sammen udgør samfundet (Breck,
2014, s. 202). Det vil sige, at sygeplejen befinder sig i
skæringpunktetet mellem livsverden og systemverden, og dette gør
sygeplejerskens arbejde udfordrende.
I vores senmoderne samfund er systemverdenen ved at kolonisere
livsverdenen, hvilket betyder, at der handles strategisk og målrationelt. Dette
sætter vores livsverden på spil.
Patienternes livsverden er ikke længere i centrum, og det gør det vanskeligt
for sygeplejersken at imødekomme patienternes behov og ønsker, idet
systemverdenen sætter forbehold for den gode etiske sygepleje. Der er ikke
ressourcer (tid og penge)
nok og resultatet bliver, at sygeplejersken hele tiden skal forsøge at
handle etisk i forhold til sin patient, men udfaldet bliver, at der må gås på
kompromis med etikken og sygeplejen bliver ringere. Det handler om effektivitet frem
for kvalitet. Det kan betyde, at den patient, som sidder med en
diabetesdiagnose måske ikke får den rette hjælp og vejledning, fordi
sygeplejersken ikke har tid til at få patienten sat ordentlig ind i sin
diagnose. Dermed får patienten ikke de rette ressourcer eller hjælpemidler til
at klare sin sygdom, og udfaldet bliver, at patienten kommer til at lide af
senkomplikationer, som sin ukontrolleret diabetes har forårsaget.
Dette er uetisk sygepleje, men det er, hvad der sker, når system- og livsverdenen støder sammen. Sygeplejersken skal hele tiden gøre op med sig selv om vedkommende vil være en god, effektiv og pålidelig kollega, som imødekommer systemverdenens målrationalitet eller om vedkommende hellere vil være en etisk ansvarlig, tillidsfuld og omsorgsfuld sygeplejerske overfor sin patient. Dette er den kamp sygeplejersken dagligt skal kæmpe, hvis sygeplejersken skal handle ud fra en etisk tankegang, hvor patienten og næstekærlighed er i centrum. Alternativet er, at sygeplejersken bukker under for det pres, som det offentlige system forårsager, og dermed lade effektivitet og økonomi præge sygeplejen?
Dette er uetisk sygepleje, men det er, hvad der sker, når system- og livsverdenen støder sammen. Sygeplejersken skal hele tiden gøre op med sig selv om vedkommende vil være en god, effektiv og pålidelig kollega, som imødekommer systemverdenens målrationalitet eller om vedkommende hellere vil være en etisk ansvarlig, tillidsfuld og omsorgsfuld sygeplejerske overfor sin patient. Dette er den kamp sygeplejersken dagligt skal kæmpe, hvis sygeplejersken skal handle ud fra en etisk tankegang, hvor patienten og næstekærlighed er i centrum. Alternativet er, at sygeplejersken bukker under for det pres, som det offentlige system forårsager, og dermed lade effektivitet og økonomi præge sygeplejen?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar