Applikation
Ud fra vores analyse af problemstillingen ved hjælp af relevante
teorier, har vi udviklet et forslag til en applikation, der vil lette hverdagen
for en ny-diagnosticeret familie.
Applikationen vil være en hjælp for forældrene såvel som barnets
institution, da de gennem applikationen vil kunne kommunikere med hinanden.
Applikationen skal altså være en slags fælles opsamling for informationer, så
pædagoger og lærere kan se blodsukkermåling, insulin indtag og så videre
foretaget i hjemmet - og omvendt. Samtidig vil det være en smart løsning inden
kontrol hos ambulatoriet, da familien på denne måde slipper for at skulle have
papirer og lignende med på farten. En af de teorier vi har taget udgangspunkt
i, i udviklingen af dette innovative forslag, er Habermas. Habermas’ teori
omkring livsverdenen og systemverdenen beskriver de udfordringer en familie
står overfor efter en diagnosticering af diabetes hos et barn. Hvor de før
havde været en travl familie med hver sin fritidsinteresse sætter diabetes en
pause for dette liv. Systemverdenen kræver, at familien sætter sig ind i ny
viden for at skabe en balancegang mellem en ny, uoverskuelig hverdag og den
hverdag familien før kendte til. Vores applikation skal samtidig gøre barnet
gradvist mere selvstændigt og kan blandt andet bruges som kommunikationsmiddel
ved kontrol på ambulatoriet. Applikationen vil altså give barnet en følelse af
kontrol over sygdommen.
Vi er ikke de første der har tænkt, at en applikation vil gøre
hverdagen lettere, da også Diabetesforeningen har hele to applikationer; én til
blodsukkermålinger og én som har fokus på
kost. Vores applikation er altså ikke bare en samlet løsning på de to
forskellige udgaver, men også nytænkning i forhold til det tværprofessionelle
samarbejde.
Applikationen skal være let anvendelig, da den henvender sig til
flere aldersgrupper og faggrupper. Visuelt er det derfor også vigtigt, at
applikationen er overskuelig.
Applikationen henvender sig både på individniveau, såvel som
samfundsniveau, da det er et tiltag til den enkelte samfundsborger, men også
kan udbredes til samtlige diabetesafdelinger i landet. Grundet manglende tid,
har vi ikke haft mulighed for at undersøge efterspørgslen på applikationen,
eller kontakte institutioner med pædagoger og lærere, for at undersøge deres
behov for den. Vi har dog ud fra vores spørgeskema konkluderet, at der klart er
mangel på uddannelse eller kommunikation generelt indenfor sygdommen diabetes
hos børn i skole- og børnehavealderen.
Processen med udviklingen af applikationen har været lærerig, og
vi har erfaret hvor der er klare mangler i samarbejdet mellem systemverdenen og
livsverdenen. Vi føler, at applikationen vil være et godt løsningsorienteret
bud på, hvordan der kan skabes en god kontakt mellem både skole og hjem, samt
familien og ambulatoriet.
Kursusmateriale
Ud fra vores spørgeskema med udgangspunkt i det tværprofessionelle
samarbejde, har vi udarbejdet endnu et innovativt forslag til, hvordan vi kunne
skabe større tryghed og dialog omkring diabetes hos børn.
Vi har derfor udarbejdet et udkast til, hvordan præsentationen af
et kursusmateriale kan se ud. Vores idé om kursuset er, at det skal være et
tilbud på pædagog- og læreruddannelsen eller på institutioner hvor lærer og
pædagoger, som er i kontakt med børn med diabetes, får mulighed for at udvikle
kompetencer indenfor emnet. Kurset skal indeholder undervisning i blandt andet
håndteringen af insulinchok, dialog med forældre samt hvad diabetes er, og hvad
det betyder for barnets hverdag.
Kurset bygger på et tværprofessionelt samarbejde mellem en
institution og en diabetes sygeplejerske. Forudsætningen for udarbejdelsen af
kursusmaterialet kommer som bekendt fra vores spørgeskemaundersøgelse, hvor det
blandt andet fremgik, at mere end tre fjerdedele af de 50 deltagende pædagog-
og lærerstuderende udviste interesse for undervisning/kursus i
diabeteshåndtering. Ligeledes viste det sig, at 42 % af respondenterne
kategoriserede sig selv som ikke-egnet til at håndtere eksempelvis insulinchok.
Vi kan altså ud fra spørgeskemaundersøgelsen konkludere, at der er en generel
interesse i afholdelsen af et kursus. En enkelt deltager gav endda udtryk for,
at et kursus i diabeteshåndtering vil styrke samarbejdet og give tryghed mellem
forældre og faggrupper.
Ud fra en kvalitativ undersøgelse lavet i 2008 af
Diabetesforeningen blandt dennes medlemmer, som har et barn med diabetes, kan
vi se, at kun få har en decideret diabetesdagbog eller kontaktbog, som de
dagligt bruger. Forældrene tager nemlig udgangspunkt i de målinger barnet
foretager i løbet af dagen; et af de punkter vores applikation har til formål
at samle på ét sted (Diabetesforeningen, 2008, s. 9).
Yderligere beskrives et af punkterne for udarbejdelsen af
undersøgelsen, som en belysning af læreres generelle kompetencer i forhold til
børn med diabetes. Undersøgelsen bekræfter vores hypotese for spørgeskemaet, da
der i undersøgelsen hos lærerene gives udtryk for, at de ikke føler sig rustet
til at håndtere de specifikke hensyn, som diabetes stiller til den enkelte
lærer.
''Enkelte oplever dog, at de ikke har godt nok kendskab til
sygdommen i forhold til at skulle være ansvarlig for barnet i skoletiden (...)
Dette er sammenfaldende med, at flere af disse deltagere hverken har haft møde
med en diabetessygeplejerske eller har modtaget skriftlig information fra
forældrene.'' (Diabetesforeningen, 2008, s. 13)
Endvidere viser undersøgelsen nemlig, at kun en enkelt af de
adspurgte lærere har været på kursus på det lokale sygehus, og cirka 1/3 af
deltagerne i undersøgelsen, er hverken blevet tilbudt et kursus om
diabeteshåndtering eller har deltaget i informationsmøde med en
diabetessygeplejerske (Diabetesforeningen, 2008, s. 10). Med tiden oplever
lærerne, at det bliver nemmere at have et barn med diabetes i klassen, og at
det især var besværligt i starten, da der var mange nye forholdsregler, såsom
forældrekommunikation og sygdomshåndtering (Diabetesforeningen, 2008, s. 17)
Vores forslag bygger desuden på en udtalelse fra chefen for Diabetesforeningens
politiske afdeling, Charlotte Rulffs Klausen, som udtaler; ''Alle skoler
kommer til at have et barn med diabetes, og derfor bør alle skoler også være
gearet til det her'' og fortsætter ''Lærerne er usikre på, hvordan de
skal håndtere de her børn. Nogle lærere siger nej og vil ikke tage ansvar for
barnet. Men det er ikke ond vilje. Det er usikkerhed.'' (Trier, 2012)
Diabetesforeningen er altså klar over lærere og pædagogers
usikkerhed omkring emnet, og vores innovative forslag i form af kursusmateriale
og en applikationen vil derfor kunne skabe større tryghed blandt lærere og
pædagoger, samt skabe et tværfagligt samarbejde mellem forældrene og
faggrupper.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar