Tværfaglighed

Som sygeplejerskestuderende tilegner man sig gennem sit uddannelsesforløb en faglig indsigt i sin profession, og man begynder at opdage forskelle mellem andre faggruppers kompetencer og faglighed i forhold til ens fagidentitet som sygeplejerske. I sygehusvæsenet samarbejder mange forskellige faggrupper sammen i hverdagen, hvilket kaldes for et interprofessionelt/tværfagligt samarbejde (Just, 2013, s. 669-670). 
Sundhedsvæsenet er hovedsageligt monofagligt organiseret, hvilket betyder, at hver faggruppe er knyttet til et fællesskab med egen fagkultur. Den monofaglige gruppe løser patientopgaver, som kræver særlige kompetencer og ansvar  (Just, 2013, s. 669-670). 
Udover det monofaglige samarbejde i sundhedssektoren findes også det flerfaglige samarbejde - også kaldet multiprofessionel samarbejdsform. Dette kategoriseres som flere forskellige, individuelle faggrupper, som arbejder sammen i en fælles koordinering for eksempel ved stuegang, som har et fælles mål for øje. Det er altså en samarbejdsform, hvor faggrupperne opretholder en egen-identitet, men samtidig løser opgaver i fællesskab, for eksempelvis at fremme patientforløbet (Just, 2013, s. 669-670). 

Tværfagligt samarbejde er det samarbejde, vi som sygeplejersker kommer til at opleve, når vi eksempelvis udvikler innovative løsningsforslag, som det kursusmateriale vi har udarbejdet. Kursusmaterialet kan siges at være en tværfaglig løsning på et problem, idet lærere og pædagogers manglende viden om børn med diabetes både kommer institutioner såvel som sundhedssektoren til gode, da flere er i stand til at håndtere udfordringerne ved sygdommen. Samtidig er det med til at give forældrene en tryghed i hverdagen, hvilket blandt andet ses ved større interesse for de skoler, der tilbyder kontaktpersonsordning for de børn, der har diabetes  (Diabetesforeningen, 2014d).

Niveau for samarbejde
Applikationen henvender sig til alle tre niveauer. 
Mikroniveau opnås i samarbejde med familien, da det er familien, som anvender denne applikation i deres hverdag.

Mesoniveau opnås ved, at applikationen henvender sig til en specifik faggruppe som eksempelvis lærere og pædagoger, som med udgangspunkt i vores kursusmateriale har kendskab til applikationen og diabetes. 

Yderligere anvendes applikationen også på makroniveau, idet den fremmer samarbejdet mellem barn og familie og diabetesambulatoriet. Dette kan sandsynligvis også føre til en samfundsmæssig gevinst, idet forældrene vil være mere trygge ved at sende barnet i institution eller skole og dermed have færre fraværsdage (Larsen, N. S., 2013, s. 23). 

(Larsen, N. S., 2013, s. 23) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar