Spørgeskemaundersøgelse

Vi har lavet en spørgeskemaundersøgelse for at undersøge, hvor meget lærere og pædagoger kender til diabetes hos børn og om de ved, hvordan de skal håndtere, støtte og hjælpe disse børn. Vi håber at kunne bruge resultaterne til at klarlægge andre faggruppers viden om sygdommen og dermed finde ud af, om der er grundlag for yderligere kursus/undervisning hos lærere og pædagoger omkring diabetes. Vi mener netop, at det er to vigtige faggrupper i forhold til børn i alderen 5-12 år, da de typisk tilbringer meget af deres tid i skole og institutioner. 
Spørgeskemaet er opbygget med udgangspunkt i Calgary-Cambridge modellen for at sikre en struktur i undersøgelsen og vi har benyttet både åbne og lukkede spørgsmål. Indledningsvis har vi brugt lukkede spørgsmål for at finde ud af, hvilke mennesker der har deltaget i undersøgelsen og dermed også, hvilke vi kan generalisere svarene til. Efterfølgende har vi brugt mere åbne spørgsmål, hvor der er mulighed for at uddybe svarene og dermed kan deltageren ytre sine egne erfaringer og holdninger. 

Vi har udsendt spørgeskemaet, der består af ti spørgsmål til alle lærer- og pædagogstuderende på UCN i Hjørring. Det betyder, at 709 mennesker har haft mulighed for at respondere på det, hvoraf 50 har gjort det, og det giver en svarprocent på 7,1 %.



Procent [%]
Køn



Mand
20

Kvinde
74

Ikke besvaret
6
Alder



18-25 år
62

25-30 år
14

30-35 år
6

35-40 år
10

40 år +
6

Ikke besvaret
2
Uddannelse



Lærerstuderende
30

Pædagogstuderende
46

Ikke besvaret
24
Børn?



Børn
18

Ingen børn
82

Ikke besvaret
0

Som det ses af ovenstående tabel er 74 % af respondenterne kvinder, 62 % er i alderen 18-25 år og 46 % er pædagogstuderende i forhold til 30 %, som er lærerstuderende. Desuden har 82 % af respondenterne ingen børn, mens 18 % angiver at have ét eller flere børn.

På nedenstående figur kan man se, at 74 % af respondenterne har kendskab til diabetes gennem familie, venner og andre, hvilket betyder, at størstedelen af respondenterne kender noget til diabetes, hvorimod 26 % angiver ikke at have kendskab til diabetes. De respondenter der har kendskab til diabetes angiver, at det blandt andet er i den nære familie, såsom lillebror og bedsteforældre, mens andre har mødt diabetes gennem arbejde som SOSU-hjælper og blandt klassekammerater.


Vi stillede desuden deltagerne i spørgeskemaundersøgelsen et spørgsmål omkring, om de havde haft undervisning i løbet af uddannelsen, der omhandlede diabetes, og hvordan man kan håndtere diabetes hos børn. Til dette spørgsmål svarede 98 % ”nej” og 2 % har ikke besvaret spørgsmålet, hvilket viser, at langt størstedelen af de studerende på pædagog- og læreruddannelsen ikke har haft undervisning i diabetes. Dog kommenterer en enkelt respondent, at vedkommende har haft undervisning i diabetes på en tidligere uddannelse, men ikke på den nuværende. Nedenfor ses figuren der viser svarfordelingen.


Ligeledes spurgte vi, hvor gode deltagernes forudsætninger er, for at håndtere en situation, hvor et barn går i insulinchok. Størstedelen af respondenterne, nærmere bestemt 42 %, svarede 1, som er de dårligste forudsætninger på en skala fra ét til fem. 26 % svarede, at de havde forudsætninger svarende til niveau 2, mens der til sammenligning var 10 %, der svarede, at deres forudsætninger svarede til 5 på skalaen. Tre af respondenterne har kommenteret spørgsmålet med, at de har hørt om diabetes gennem det almene førstehjælpskursus, men én af respondenterne kommenterer yderligere, at vedkommende på trods af dette ikke føler sig parat til en situation, hvor et barn går i insulinchok. En anden kommenterer, at førstehjælpskurset hovedsageligt drejer sig om generelle choktilstande og ikke specielt insulinchok. Et par af respondenterne har forklaret, at de gennem private erfaringer med blandt andet en lillebror har opnået erfaring og dermed har svaret 5 på skalaen. Én anden deltager har svaret 1, og begrundet dette med, at vedkommende ikke har fået undervisning omkring diabetes på trods af flere praktikker, og at det burde være en del af undervisningen, at vide hvordan man skal håndtere sådan en situation - uden selv at søge oplysninger på internettet.


Det sidste spørgsmål undersøgte, om respondenterne i spørgeskemaundersøgelsen vil deltage i et kursus omkring børn med diabetes, hvis de fik tilbuddet. 76 % svarede, at de gerne vil deltage i et sådan kursus, mens 24 % svarede, at det ikke havde interesse. Kommentarerne påpeger dog på, at kursets interesse er betinget af, at der er afsat tid og at der er børn med diabetes på arbejdspladsen, således kurset føles mere relevant. To respondenter har dog kommenteret med særdeles positiv interesse, og synes det er relevant at vide, hvordan man kan hjælpe disse børn og dermed, at kurset er et godt tiltag for netop at få denne viden. Desuden nævnes det, at denne viden vil skabe tryghed og tillid i samarbejdet med forældrene.


Denne spørgeskemaundersøgelse viser ud fra ovenstående, at størstedelen af respondenterne fra lærer- og pædagoguddannelsen på UCN i Hjørring ikke har haft undervisning i at håndtere børn med diabetes på deres nuværende uddannelse. Hovedparten føler ikke, at de har forudsætningerne til at håndtere en situation, hvor et barn går i insulinchok. I forhold til undersøgelsens formål er det væsentligt, at over tre fjerdedele har vist interesse for at deltage i et kursus omkring børn i alderen 5-12 år med diabetes mellitus type 1. Desuden har én af respondenterne selv efterspurgt undervisning i diabetes som en del af uddannelsen inden spørgsmålet blev stillet direkte i undersøgelsen. Desuden har en anden af respondenterne påpeget, at viden om diabetes netop vil fremme samarbejdet og give mere tryghed og tillid i samarbejdet mellem faggrupper og forældre. Det betyder, at vi netop kan bruge ovenstående resultater som belæg til vores innovative forslag, hvor tværfaglighed er i fokus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar