Vi har lavet en spørgeskemaundersøgelse for at
undersøge, hvor meget lærere og pædagoger kender til diabetes hos børn og om de
ved, hvordan de skal håndtere, støtte og hjælpe disse børn. Vi håber at kunne
bruge resultaterne til at klarlægge andre faggruppers viden om sygdommen og
dermed finde ud af, om der er grundlag for yderligere kursus/undervisning hos
lærere og pædagoger omkring diabetes. Vi mener netop, at det er to vigtige
faggrupper i forhold til børn i alderen 5-12 år, da de typisk tilbringer meget
af deres tid i skole og institutioner.
Spørgeskemaet er opbygget med udgangspunkt i Calgary-Cambridge modellen for at sikre en
struktur i undersøgelsen og vi har benyttet både åbne og lukkede spørgsmål.
Indledningsvis har vi brugt lukkede spørgsmål for at finde ud af, hvilke
mennesker der har deltaget i undersøgelsen og dermed også, hvilke vi kan
generalisere svarene til. Efterfølgende har vi brugt mere åbne spørgsmål,
hvor der er mulighed for at uddybe svarene og dermed kan deltageren ytre
sine egne erfaringer og holdninger.
Vi har udsendt spørgeskemaet, der består af ti
spørgsmål til alle lærer- og pædagogstuderende på UCN i Hjørring. Det betyder,
at 709 mennesker har haft mulighed for at respondere på det, hvoraf 50 har
gjort det, og det giver en svarprocent på 7,1 %.
Procent [%]
|
||
Køn
|
||
Mand
|
20
|
|
Kvinde
|
74
|
|
Ikke besvaret
|
6
|
|
Alder
|
||
18-25 år
|
62
|
|
25-30 år
|
14
|
|
30-35 år
|
6
|
|
35-40 år
|
10
|
|
40 år +
|
6
|
|
Ikke besvaret
|
2
|
|
Uddannelse
|
||
Lærerstuderende
|
30
|
|
Pædagogstuderende
|
46
|
|
Ikke besvaret
|
24
|
|
Børn?
|
||
Børn
|
18
|
|
Ingen børn
|
82
|
|
Ikke besvaret
|
0
|
Som det ses af ovenstående tabel er 74 % af respondenterne
kvinder, 62 % er i alderen 18-25 år og 46 % er pædagogstuderende i forhold til
30 %, som er lærerstuderende. Desuden har 82 % af respondenterne ingen børn,
mens 18 % angiver at have ét eller flere børn.
På nedenstående figur kan man se, at 74 % af respondenterne har kendskab til diabetes gennem familie, venner og andre, hvilket betyder, at størstedelen af respondenterne kender noget til diabetes, hvorimod 26 % angiver ikke at have kendskab til diabetes. De respondenter der har kendskab til diabetes angiver, at det blandt andet er i den nære familie, såsom lillebror og bedsteforældre, mens andre har mødt diabetes gennem arbejde som SOSU-hjælper og blandt klassekammerater.
På nedenstående figur kan man se, at 74 % af respondenterne har kendskab til diabetes gennem familie, venner og andre, hvilket betyder, at størstedelen af respondenterne kender noget til diabetes, hvorimod 26 % angiver ikke at have kendskab til diabetes. De respondenter der har kendskab til diabetes angiver, at det blandt andet er i den nære familie, såsom lillebror og bedsteforældre, mens andre har mødt diabetes gennem arbejde som SOSU-hjælper og blandt klassekammerater.
Vi stillede
desuden deltagerne i spørgeskemaundersøgelsen et spørgsmål omkring, om de havde
haft undervisning i løbet af uddannelsen, der omhandlede diabetes, og hvordan
man kan håndtere diabetes hos børn. Til dette spørgsmål svarede 98 % ”nej” og 2
% har ikke besvaret spørgsmålet, hvilket viser, at langt størstedelen af de
studerende på pædagog- og læreruddannelsen ikke har haft undervisning i
diabetes. Dog kommenterer en enkelt respondent, at vedkommende har haft
undervisning i diabetes på en tidligere uddannelse, men ikke på den nuværende.
Nedenfor ses figuren der viser svarfordelingen.
Ligeledes spurgte vi, hvor gode deltagernes forudsætninger er, for at håndtere en situation, hvor et barn går i insulinchok. Størstedelen af respondenterne, nærmere bestemt 42 %, svarede 1, som er de dårligste forudsætninger på en skala fra ét til fem. 26 % svarede, at de havde forudsætninger svarende til niveau 2, mens der til sammenligning var 10 %, der svarede, at deres forudsætninger svarede til 5 på skalaen. Tre af respondenterne har kommenteret spørgsmålet med, at de har hørt om diabetes gennem det almene førstehjælpskursus, men én af respondenterne kommenterer yderligere, at vedkommende på trods af dette ikke føler sig parat til en situation, hvor et barn går i insulinchok. En anden kommenterer, at førstehjælpskurset hovedsageligt drejer sig om generelle choktilstande og ikke specielt insulinchok. Et par af respondenterne har forklaret, at de gennem private erfaringer med blandt andet en lillebror har opnået erfaring og dermed har svaret 5 på skalaen. Én anden deltager har svaret 1, og begrundet dette med, at vedkommende ikke har fået undervisning omkring diabetes på trods af flere praktikker, og at det burde være en del af undervisningen, at vide hvordan man skal håndtere sådan en situation - uden selv at søge oplysninger på internettet.
Det sidste spørgsmål undersøgte, om respondenterne i
spørgeskemaundersøgelsen vil deltage i et kursus omkring børn med diabetes,
hvis de fik tilbuddet. 76 % svarede, at de gerne vil deltage i et sådan kursus,
mens 24 % svarede, at det ikke havde interesse. Kommentarerne påpeger dog på,
at kursets interesse er betinget af, at der er afsat tid og at der er børn med
diabetes på arbejdspladsen, således kurset føles mere relevant. To respondenter
har dog kommenteret med særdeles positiv interesse, og synes det er relevant at
vide, hvordan man kan hjælpe disse børn og dermed, at kurset er et godt tiltag
for netop at få denne viden. Desuden nævnes det, at denne viden vil skabe
tryghed og tillid i samarbejdet med forældrene.
Denne spørgeskemaundersøgelse viser ud fra ovenstående, at størstedelen af respondenterne fra lærer- og pædagoguddannelsen på UCN i Hjørring ikke har haft undervisning i at håndtere børn med diabetes på deres nuværende uddannelse. Hovedparten føler ikke, at de har forudsætningerne til at håndtere en situation, hvor et barn går i insulinchok. I forhold til undersøgelsens formål er det væsentligt, at over tre fjerdedele har vist interesse for at deltage i et kursus omkring børn i alderen 5-12 år med diabetes mellitus type 1. Desuden har én af respondenterne selv efterspurgt undervisning i diabetes som en del af uddannelsen inden spørgsmålet blev stillet direkte i undersøgelsen. Desuden har en anden af respondenterne påpeget, at viden om diabetes netop vil fremme samarbejdet og give mere tryghed og tillid i samarbejdet mellem faggrupper og forældre. Det betyder, at vi netop kan bruge ovenstående resultater som belæg til vores innovative forslag, hvor tværfaglighed er i fokus.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar