Kommunikationsøvelsen tog udgangspunkt i en
samtale mellem en sygeplejerske og en ny-diagnosticeret pige med sin mor.
Øvelsen tager udgangspunkt i Calgary-Cambridge modellen og Tom Eide og Hilde
Eides kommunikationsteori om aktiv lytning og herunder verbal- og nonverbal
kommunikation.
Vi opbyggede kommunikationsøvelsen med
udgangspunkt i Calgary-Cambridge modellen, som netop er en model for den
professionelle kommunikation mellem patient og sundhedsprofessionelle (UCN).
Modellen er udviklet af Jonathan Silverman, leder af Clinical Skills Unit på
Universitetet i Cambridge, England. Den model vi tager udgangspunkt i, er dog
tilpasset det danske sundhedsvæsen. Modellen består overordnet af fire faser;
indledning, indsamling af information, information, rådgivning og planlægning
samt en afslutning af samtalen. Desuden har modellen til formål at skabe struktur
på samtalen samt at fremme en relation mellem patient og sundhedsprofessionelle
(UCN). Nedenfor ses modellen,
hvor de enkelte faser i samtalen ligeledes er uddybet.
(UCN)
Vi fulgte netop denne model for at skabe
struktur på samtalen og sikre, at samtalen havde et formål, så både
sygeplejersken og familien fik noget ud af samtalen. Vi synes, modellen virkede
efter hensigten og skabte netop den struktur, som vi ønskede.
Eide og Eides teori om aktiv lytning var vi
ligeledes opmærksom på, da vi filmede kommunikationsøvelsen og da vi
efterfølgende analyserede den. Teorien om aktiv lytning indebærer både den
nonverbale- og verbale kommunikation, såsom kropssprog, øjenkontakt, talens
tempo, stilhed og parafrasering, opmuntringer, pauser og spørgsmål.
Sygeplejersken i vores kommunikationsøvelse gjorde brug af aktiv lytning og var
nærværende ved hjælp af øjenkontakt, kropssprog, langsom tale og dét at hun
nikkede forstående, når barnet og moderen fortalte om deres liv og oplevelser.
Ligeledes benyttede sygeplejersken blandt andet parafrasering, hvor hun med
sine egne ord opsamlede samtalen, således hun sikrede en fælles forståelse samt
opmuntringer uden at bagatellisere de problemer, som moderen gav udtryk for
(Jørgensen, 2014, s. 87-95).
Kommunikationsøvelsen har givet os et indblik i, hvor stor betydning kommunikation og ikke mindst aktiv lytning har og dermed gjort os bevidste om, hvilke signaler vi udsender ved forskellige udstrålinger og udtalelser. Vi vil benytte denne erfaring fremadrettet, når vi skal kommunikere for eksempel ved et interview, hvor vi både kan benytte Calgary-Cambridge modellen og aktiv lytning.
Kommunikationsøvelsen har givet os et indblik i, hvor stor betydning kommunikation og ikke mindst aktiv lytning har og dermed gjort os bevidste om, hvilke signaler vi udsender ved forskellige udstrålinger og udtalelser. Vi vil benytte denne erfaring fremadrettet, når vi skal kommunikere for eksempel ved et interview, hvor vi både kan benytte Calgary-Cambridge modellen og aktiv lytning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar