Vi har nedenfor opstillet en problemformulering
med udgangspunkt i den problemstilling vi fik tildelt fra klinisk praksis.
Formålet med problemformuleringen er at konkretisere problemet og gøre
problemstillingen mere overskuelig, men samtidig gøre det muligt at inddrage
flere perspektiver.
Hvordan ændres hverdagen for en familie efter
diagnosticeringen af type 1 diabetes hos et barn, og hvordan kan vi som
sygeplejersker støtte op om patienten i forhold til det at kunne håndtere at
leve med en kronisk sygdom?
Vi ønsker at belyse problemstillingen ud fra
fire overordnet perspektiver, det patofysiologiske, sociologiske,
organisatoriske og det sygeplejefaglige perspektiv. Vi forventer med disse
perspektiver at inddrage de fysiologiske ændringer, diabetes type 1 medfører,
nogle sociologiske perspektiver i form af blandt andre Lars Dencik, Jürgen
Habermas samt det samfundsmæssige perspektiv i form af sundhedsloven og Den
Danske Kvalitetsmodel. Det sygeplejefaglige perspektiv vil vi inddrage i
forhold til kommunikation og ikke mindst det tværfaglige samarbejde med andre
faggrupper, for eksempel lærere og pædagoger.
Ovenfor ses vores problemstilling fra klinisk praksis.
Opsummering
Vi har i dette projekt undersøgt, hvordan hverdagen ændres for en
familie, hvor et barn har diabetes ved at inddrage fire perspektiver. Vi har
inddraget empowerment og mestring i forhold til at støtte op omkring patienten
og familien samt dét at give familien redskaber til at håndtere hverdagen med
diabetes. Hverdagen indebærer eksempelvis blodglukosemålinger, insulintagning
og en forståelse for, hvordan kost og motion påvirker behovet for
insulin.
Ifølge Lars Dencik er forskellige familietyper afgørende for, hvordan familien håndterer den nye hverdag med diabetes ligesom vi har inddraget Goffman i forhold til stigmatisering. I projektet har vi inddraget Habermas' teori om system- og livsverdenen, da mødet mellem disse går igen i patientforløbet, den efterfølgende hverdag med kontrol på ambulatoriet samt samfundets påvirkning af sundhedsvæsenet.
I forhold til innovationsslangen har vi afsluttet projektet med at udvikle to innovative forslag, en applikation og et kursusmateriale, som vi blandt andet har fundet belæg for i vores spørgeskemaundersøgelse. Disse innovative forslag har til formål at hjælpe familien til en bedre hverdag ligesom der er fokus på øget viden omkring diabetes hos lærere og pædagoger.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar