Arbejdsproces

22. september 2015
I dag har vi fået udleveret vores problemstilling omhandlende børn med type 1 diabetes. Vi påbegynder derfor fase 1 - forventningsafklaring i innovationsslangen, idet vi begynder at udarbejde vores samarbejdsaftale, som skal klarlægge forventninger internt og eksternt i gruppen. Samarbejdsaftalen vil vi desuden bruge som en slags retningslinje for samarbejdet gennem hele projektet, således alle arbejder efter samme principper og forventninger.

25. september 2015
Vi har mødtes i dag, hvor vi har gennemgået samarbejdsaftalen og alle har accepteret den. Vi har ligeledes drøftet, hvad der kunne være relevant at tale med Marion om til vejledningsmødet den 30. september. Vi har aftalt, at vi skal have forventningsafstemt med Marion samt have klarlagt opgavens omfang og krav. Vi har sendt samarbejdsaftalen og spørgsmålene til Marion.

30. september 2015
I dag har vi haft vejledningsmøde med Marion, hvor vi talte om samarbejdsaftalen og forventninger til og fra vejlederen. Vi fik konkretiseret rammer og kriterier for projektet jævnfør modulbeskrivelsen. Vi talte desuden om, hvilke muligheder vi har for at finde én at interviewe i forhold til vores problemstilling, såsom sygeplejerske, sundhedsplejerske, diætist, folkeskolelærer, pædagog, patient og pårørende.
Vi talte desuden om, hvad vi vil tale med den kliniske vejleder om torsdag den 1. oktober. Vi håber at få nogle informationer omkring patientforløbet, når et barn får diagnosen diabetes mellitus type 1 samt konkrete informationer om den livsstilsændring det medfører for hele familien.

Vi har aftalt vejledning med Marion onsdag den 7. oktober, hvor kommunikationsøvelsen skal afholdes samt vejledning den 9. oktober.

I dag har vi også omformuleret problemstillingen til en problemformulering, som vi synes dækker de fleste af de aspekter, der er nævnt i problemstillingen.
I forhold til innovationsslangen er vi gået fra fase 1 - forventningsafklaring til fase 2 – research, hvor vi vil intensivere litteratursøgningen både i bøger, artikler og hjemmesider. I researchfasen har vi fokus på at finde litteratur, der lever op til vores krav i forhold til kildekritik og ikke mindst, at det er litteratur, der ser problemformuleringen fra forskellige vinkler.

1. oktober 2015
I dag har vi været på Børneafdelingen på Sygehus Vendsyssel, hvor vi talte med vores kliniske vejleder Bente Vestergaard. Vi fik på dette møde afklaret mange spørgsmål omkring patientforløb som nydiagnosticeret og den efterfølgende tid med kontrol på afdelingen og i ambulatoriet. Desuden fik vi en masse viden om diabetes type 1 hos børn og nogle rigtige gode og lærerige patienteksempler- og historier. Vi fik derudover udleveret nogle af de pjecer, som børn og forældre får udleveret, således vi kan se, hvor meget og hvilken information de får.

Bente vil forsøge at finde en familie med et barn med forholdsvis nydiagnosticeret type 1 diabetes indenfor vores aldersgruppe, som kunne være interesseret i et interview. Vi vil bruge dette interview til at undersøge, hvad familierne mangler af information, instruktion, hjælp i hverdagen eller lignende, således vores innovative idéer kan tage udgangspunkt i den virkelige verden.  















5. oktober 2015
I dag har vi forberedt os til kommunikationsøvelsen, hvor vi vil filme en sygeplejekonsultation med en mor og sin datter, som har fået konstateret diabetes mellitus type 1. Vi har aftalt, hvilke emner der skal tages op til denne samtale og fundet inspiration i det materiale og den viden vi fik af den kliniske vejleder, Bente.

6. oktober 2015
Vi har i dag optaget sygeplejekonsultationen til kommunikationsøvelsen, som skal finde sted i morgen. Vi har optaget denne i et godt samarbejde, og glæder os til at se det endelige resultat. Vi har aftalt, at vi som forberedelse til i morgen hver især læser op på kommunikationsteorierne og forsøger at koble disse på optagelsen.

Derudover fortsætter vi arbejdet med fase 2 - researchfasen og påbegynder fase 3 – kategorisering og analyse i forhold til innovationsslangen, hvor vi forsat finder litteratur og er begyndt at skrive tekst til webbloggen. Dog er vi snart parat til at afslutte anden fase, da vi efterhånden har fundet en del litteratur, der kan danne baggrund for vores webblog.

7. oktober 2015
Vi har i dag afviklet kommunikationsøvelsen, hvilket gik over al forventning. Vi så optagelsen sammen med Marion og drøftede den efterfølgende i forhold til den kommunikationsteori, vi har arbejdet med i undervisningen samt vores problemstilling. Vi var selv overrasket over udbyttet af denne øvelse, og synes det har gjort os mere bevidst omkring kommunikation og fremtidige overvejelser i forhold til interview samt verbal- og nonverbal kommunikation.

Derudover har vi arbejdet med at opstille nogle problemstillinger i form af spørgsmål med det formål at præcisere problemformuleringen. Disse problemstillinger vil vi drøfte med Marion til vejledningen fredag den 9. oktober.

Vores samarbejde har været godt i dag og alle har bidraget til diskussionen/analysen af vores optagelse.
                                     

9. oktober 2015
I dag har vi igen haft vejledning med Marion, hvor vi drøftede indholdet (teoretikere) og opbygningen af webbloggen. Vi besluttede desuden i samråd med Marion at droppe spørgsmålene vi havde opstillet på baggrund af problemformuleringen, idet disse spørgsmål ikke gav mening for os og dermed ikke vil hjælpe os til at besvare problemformuleringen. Vi tydeliggjorde i stedet fire perspektiver vi vil inddrage i besvarelsen af problemformuleringen, et patofysiologisk, organisatorisk, sociologisk og et sygeplejefagligt perspektiv.

Vi har desuden udarbejdet og udsendt et spørgeskema henvendt til pædagog- og lærerstuderende på UCN i Hjørring for at undersøge, hvor meget disse faggrupper kender til diabetes hos børn og om de ved, hvordan de skal håndtere, støtte og hjælpe disse børn. Vi håber at kunne bruge resultaterne til at klarlægge andre faggruppers viden om sygdommen og dermed finde ud af, om der er grundlag for yderligere kursus/undervisning hos lærere og pædagoger, da de tilbringer mange timer sammen med disse børn. Vi er derfor stadig i research-fasen i forhold til innovationsslangen, hvor vi opsøger viden gennem dette spørgeskema, men også i fase 3 – kategorisering og analyse, hvor vi forsat skriver tekst til bloggen. Vi arbejder derfor parallelt i disse to faser, hvilket viser, at innovationsslangen er en iterativ proces, hvor vi netop kan vende tilbage til en tidligere fase, som vi næsten havde afsluttet.

9. oktober 2015-18. oktober 2015
I denne uge har vi hovedsageligt arbejdet i fase 3 – kategorisering og analyse, hvor vi har skrevet tekst til webbloggen ud fra den viden, vi har fået i anden fase. Vi arbejder dog også i research-fasen, idet vi har udsendt et spørgeskema, som vi forsat afventer besvarelser på.

Vi har gennem ugen kommunikeret over Facebook, hvor vi har drøftet forskellige spørgsmål og fulgt med i hinandens arbejde.

19. oktober 2015
I dag har vi fulgt op på hinandens arbejde i uge 42 og uddelt nogle af de resterende opgaver i mellem os. Vi bevæger os mod slutningen af fase 3 – kategorisering og analyse, hvor vi skal have skrevet det sidste tekst til webbloggen, have skabt en struktur og finpudset vores materiale.

Desuden har vi skrevet en mail til Marion om vejledning i denne uge og hvad vi gerne vil vejledes i. Vores spørgeskema er stadig åben for besvarelser og vi forventer at lukke det på onsdag, hvorefter vi vil bearbejde resultaterne.

Vi er desuden blevet kontaktet af vores kliniske vejleder og takket nej til tilbuddet om et muligt interview med en familie, da vi er i tidsnød i forhold til at planlægge, gennemføre og bearbejde et interview.

20. oktober 2015
I dag har vi igen haft vejledning med Marion, hvor vi fik styr på nogle formalier i forhold til kildeangivelse med mere. Desuden talte vi om at kontakte en lærer fra læreruddannelsen med henblik på et interview i forhold til indholdet på uddannelsen omkring børn med diabetes.

Vi arbejder forsat hovedsageligt i fase 3 – kategorisering og analyse, men bevæger os mod slutningen af denne fase, idet vi i de kommende dage vil begynde at lægge noget på webbloggen, som dog ikke er færdigredigeret. Dog afventer vi forsat også at arbejde med resultaterne af vores spørgeskemaundersøgelse, hvilket i forhold til innovationsslangen hører under fase 2 – research.

23. oktober 2015
Siden sidste møde har vi forsat arbejdet med fase 3 – kategorisering og analyse, hvor vi har arbejdet med materialet til bloggen. Vi er nu ved at være så langt med dette, at vi forventer at afslutte denne fase i slutningen af ugen. Vi har ligeledes afsluttet spørgeskemaundersøgelsen og dermed fase 2 – research for dernæst at bearbejde og analysere resultaterne i fase 3.

Vi påbegynder fase 4 – konceptudvikling og design, hvor vi vil udvikle vores innovative forslag ud fra problemformuleringen. Vi har benyttet os af brainstorm-metoden ud fra vores researchfase for at finde de forslag, vi synes er mest relevante og interessante for problemstillingen. 

Vi har desuden haft vejledning med Marion i dag, hvor vi drøftede webbloggen og blev enige om, at den var meget rodet og uoverskuelig, som den fremstod på daværende tidspunkt. Vi fik slettet nogle sider og vil ligeledes tænke på at mindske unødvendigt tekstmateriale. Desuden blev vi opfordret til at sætte fokus på det kreative aspekt på webbloggen i form af billeder og lignende, hvilket vi også havde for øje og som løbende vil ses på bloggen. 

Derudover blev vi enige om at undlade at kontakte en lærer på grund af tidspres og fordi vi mener, at spørgeskemaundersøgelsen kan stå alene.

26. oktober 2015
I dag har vi samlet op på hele projektet, og fundet ud af, hvad vi mangler. Vi har ligeledes haft vejledning med Marion, hvor vi drøftede eksamenen og eksamenstypen, hvad vi kan inddrage og hvordan vi kan forberede os. Vi talte desuden om webbloggen og at vi stadig mangler billeder, hvilket vi arbejder på.

Vi har bearbejdet resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen, hvorfor vi har afsluttet fase 2 - research og fase 3 – kategorisering og analyse i forhold til innovationsslangen.

Vi har i dag hovedsageligt arbejdet i fase 4 – konceptudvikling og design, hvor vi har drøftet vores innovative forslag yderligere og dermed nået frem til to forslag, som kan være en løsning på problemformuleringen.

Desuden har vi arbejdet med webbloggens layout, opsætning og tekstmateriale, hvor vi har fået skrevet kildehenvisninger og fundet billeder.

I morgen er planen, at vi skal have korrekturlæst det sidste og finpudset hele bloggen, således vi kan være tilfredse med det endelige resultat. 

27. oktober 2015
Vi har i dag afsluttet projektet, hvor vi har læst korrektur og tilpasset webbloggen i forhold til layout og dermed billeder. 

Desuden er vi begyndt at udarbejde det fysiske materiale, der skal fremvises til eksamen som billede på vores innovative forslag.

Vi forventer at bruge resten på planlægning af oplæg til eksamen samt øvning. I dag har vi ligeledes evalueret vores arbejdsproces i gruppen. Vi synes, processen og samarbejdet har fungeret okay, men at nogle gruppemedlemmer har påtaget sig større opgaver end andre. Særligt i slutningen af projektet har vi været gode til at hjælpe hinanden ved at give konstruktiv feedback og dermed højne kvaliteten af tekstmaterialet. I forhold til arbejdet med webbloggen kan vi på nuværende tidspunkt godt se fordelen i at skrive løbende på webbloggen, således denne kommer mere til sin ret som metode. Desuden vil vi en anden gang have større fokus på kreativitet i projektet og særligt i forhold til, at vi denne gang skal udarbejde en blog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar